matkablogi

Tianjin – erikoinen museoelämys ja upea auringonlasku

Tämän vuoden viimeinen tutkimusmatka Kiinassa suuntautui Tianjiniin, jonne on Pekingistä vain puolen tunnin matka luotijunalla (liput noin 15€ meno-paluu). Lähdimme matkaan lauantai-aamuna jo 8:20, jotta ehdimme nähdä koko kaupungin yhden päivän aikana. Reissuporukka koostui kahdesta suomalaisesta kiinanopiskelijasta ja kahdesta kiinalaisesta suomenopiskelijasta. Siinä tuli sitten harjoiteltua kieltä suuntaan jos toiseen:D

Bullet train to Tianjin

Tianjinissa tunnelma on eurooppalainen – selitys löytyy kaupungin historiasta

Tianjin kuuluu Kiinan entisisiin sopimussatamiin, jotka Kiina joutui vapauttamaan eurooppalaisten kaupankäynnille hävittyään kaksi oopiumsotaa Iso-Britanniaa vastaan. Pikakelauksella voisi sanoa, että oopiumsodat saivat alkunsa britannian rahdatessa 1800-luvun puolivälissä oopiumia Intiasta Kiinaan, jossa sen käyttö aiheutti merkittävää yhteiskunnallista vahinkoa. Lopulta Kiina sai tarpeekseen ja satamien massiiviset oopiumvarastot poltettiin, mistä Britannia suivaantui ja otti järeät aseet käyttöön. Kiinassa Qing-dynastia oli heikentynyt sisäisten levottomuuksien myötä ja keisarillinen perhe oli kuluttanut valtion rahat Kesäpalatsin rakentamiseen aseiden laivaston sijaan. Ei siis jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin alistua eurooppalaisten sanelemiin ehtoihin.

Toisen opiumsodan (1856-1860) myötä Tianjinissa allekirjoitettiin sopimus, joka salli brittien ja ranskalaisten perustaa lähetystöt kaupunkiin. Myöhemmin muidenkin suurvaltojen annettiin perustaa kaupunkiin omia lähetystöjään. Tältä ajalta ovat peräisin Tianjinin eurooppalaistyyliset juhlavat rakennukset ja kirkot, jollaisia Kiinassa näkee myös muissa entisissä sopimussatamissa, kuten Shanghaissa. Nykyään vanhojen rakennusten taustalla kuitenkin kohoavat pilvenpiirtäjät, jotka ovat niin korkeita, että niistä on vaikeaa saada kuvaa kokonaisena.

Church in Tianjin

European building in Tianjin

European buildings in Tianjin

Missä kaikki ihmiset?

Ensimmäinen hämmästys koettiin jo Pekingin juna-asemalla, kun huomasimme, että McDonaldsissa on pöytäliinat. Siihen eivät kuitenkaan päivän ihmetyksen aiheet loppuneet. Tianjissa tuntui Pekingiin verrattuna suorastaan autiolta. Olivatko kaikki paikalliset karanneet viikonlopuksi pääkaupunkiin? Kävelimme Old Culture Streetin läpi ja päädyimme lopulta rumputornille, jonka edessä oli sattumalta tiukka jojoilukilpailu menossa. Eräs mies esiintyi upeassa kirkkaanpunaisessa asukokonaisuudessa, muut herrat istuivat reunalla kannustamassa ja tuomaroimassa. Hetken ihmeteltyämme jatkoimme matkaa ja päädyimme joen varrelle ja vanhojen lähetystöjen alueelle, jossa sielläkin oli todella hiljaista. Viimein saavuimme kaupungin suurimmalle ostoskadulle, mistä myös kaupungin väki löytyi. Innostuimme ostamaan Tianjinin kuuluisaa jäätelöä ja punapaputahnalla täytettyjä kakkusia, jotka olivat yllättävän hyviä! Kävimme myös pötkylämäisiä tippaleipää muistuttavia leivonnaisia myyvässä kaupassa, joka erottui punaisten seiniensä ja kiinalaisia oopperamaskeja esittävien koristeidensa ansiosta kauas.

Old Culture Street Tianjin

Tianjin Drum Tower

Tianjin people

Eating ice-cream in Tianjin
Otto, Inka ja Anni jäätelöllä.
People queuing for Tianjin cakes
Ihmiset jonottivat ostamaan Tianjinin perinteisiä punapapukakkuja. Pitkästä jonosta tietää, että tarjolla on jotakin hyvää!

Mieleenpainuva museoelämys

Yksi päivän mieleenpainuvimpia kokemuksia oli China House -niminen museo. Kyseessä on talo, jonka kaikki ulkoseinät on päällystetty posliiniastioilla ikkunan ristikoita ja sadevesirännejä myöten. Täytyy sanoa, että ulkoapäin talo oli kyllä aikamoinen näky. Lipunoston yhteydessä saadun esittelytekstin mukaan The Huffington Post on nimennyt museon vuonna 2010 maailman 15 kärkimuseon joukkoon, nostaen sen muun muassa Louvren kanssa samaan kastiin. Odotimme siis mielenkiinnolla, mitä erikoisen ulkokuoren alta paljastuu. Sisällä talossa meitä odotti varastoa muistuttava näkymä, sillä talon kolmeen kerrokseen oli koottu joukoittain pölyisiä vanhoja pöytiä, tuoleja ja kaappeja, joista osan päällä nökötti yksinäinen viherkasvi. Taustalta kuului porakoneen melu. Emme Inkan kanssa päässeet kumpikaan perille, mikä museon varsinainen tarkoitus oli. Lopulta tulimme nauraen siihen tulokseen, että ei ollut nyt ihan hinta-laatusuhde kohdillaan.

China House Tianjin

Funny faces after China House Tianjin
Museotunnelmia.

Auringonlasku ja Tianjinin valot

Museosta selvittyämme palasimme joen varteen ihailemaan pilvenpiirtäjien taakse laskevaa aurinkoa. Kaupunki olikin ehdottomasti kauneimmillaan juuri auringonlaskun aikaan ja pimeän tuntua rakennusten valojen heijastuessa joesta. Välissä kävimme illallisella paikallisten suosimassa ravintolassa ja Otto ja Anni tilasivat meille muun muassa häränhäntää, jättikatkarapuja ja chilipaprikalla maustettua tofua. Mahat täynnä ja tyytyväisinä kävelimme vielä viimeisen etapin joenvartta pitkin juna-asemalle kaupungin iltavaloja ihaillen. Tianjin on siitä hyvä talvikohde, että pimeän tullessa aikaisin kaupungin valoista ehtii nauttimaan päiväretkelläkin rauhassa.

Sunset in Tianjin

Viewing sunset in Tianjin

Tianjin city lights

Tianjin by night

Mitäs pidätte Tianjinin valoista?