matkablogi

Ensimmäiset viikot Suomessa

Kotiinpaluun jälkeinen viikko meni niin vauhdilla, etten ole oikeastaan edes kerennyt ajattelemaan koko vaihtovuotta. Tulimme Inkan kanssa kotiin kaksi viikkoa sitten Finnairin lennolla ja kippistelimme kuluneelle vuodelle ja kotiinpaluulle. Minusta tuntuu, että Kiinassa vietetty vuosi sai meidät molemmat pohtimaan elämäämme uudesta näkökulmasta ja ymmärtämään, että maailmassa on vaikka mitä mahdollisuuksia jos vain uskallamme tarttua niihin ja olemme valmiita näkemään vaivaa sellaisten asioiden eteen, joita oikeasti haluamme. Molemmilla olikin jo tiedossa uusia jänniä haasteita sekä kesälle että syksylle ja siksi kotiinpaluu tuntui vähintään yhtä paljon uuden alkamiselta kuin jonkin loppumiselta.

Finnair air plane and we going home

Miniristeily Tallinnaan

Kotiinpaluun jälkeen on tapahtunut niin paljon, että tuntuu melkein kuin koko vaihtovuosi olisi ollut unta.  Ensimmäisenä päivänä pääsin nauttimaan terassikeleistä ja Helsingin vilinästä, kun söimme poikaystävän kanssa lounassalaatit auringonpaisteessa Esplanadilla. Illalla suuntasimme pienen punaisen matkalaukun kanssa Ruoholahteen ja Silja Europan kyytiin miniristeilylle Tallinnaan. Kanta-asiakaskortille oli kertynyt sen verran pisteitä, että sain varattua uusitun DeLuxe-hytin, joka näytti melkein hotellihuoneelta! Heti laivaan päästyämme kävimme ihailemassa Ruoholahden ei-niin-kauniita maisemia kannella ja sen jälkeen täytimme buffetissa mahamme kala- ja jälkkäripöydän herkuilla. Perjantai-aamuna pyörähdimme aamiaisen jälkeen kylmässä ja tuulisessa Tallinnassa. Ehdimme olla Viru-keskuksessa reilun tunnin, mutta poistuimme tyytyväisinä ostoskassien kanssa, minulla uusi toppatakki päällä.:D En enää ihmettele miksi Espanjalaiset vetävät toppatakit päälleen plus kymmenessä asteessa, lämpö on suhteellista. Pekingin +37 jälkeen Tallinnan hyytävän tuulinen +14 tuntui luissa ja ytimissä.

Silja Europe DeLuxe

Wearing winter coat in Summer

Kotkan aallokossa

Viikonloppuna menimme bussilla kotinurkille Kotkaan ja pääsin pitkästä aikaa pihahommiin. Oli myös ihana päästä kahvittelemaan ystävien kanssa ja syömään kesäruokaa grillistä. Iskä vei meidät pienestä tuulesta huolimatta veneilemään ja maisemia veneestä katsoessa mietin, että Kotka on oikeastaan aika kiva kaupunki, jos pääsee nauttimaan sen parhaasta puolesta, merestä. Kun on asunut vuoden pölyisessä ja saasteisessa suurkaupungissa, jossa uimapaikoista ei ole tietoakaan ja ulkoilupaikkoina toimivat lähinnä puistot, tuntuu Suomen kaupunkeihin saakka ulottuva luonto kivan raikkaalta.

Kotka Mills seen from the sea

Ice breaker Tarmo

Retro-Helsinki

Kuvittelin, että Pekingissä vietetyn vuoden jälkeen Helsinki tuntuisi tylsältä kaupungilta. Olin väärässä, sillä Helsingissä vietetyt päivät ovat kuluneet mukavasti poikaystävän ja ystävien kanssa ympäri kaupunkia viipottaessa tutuissa ja uusissa paikoissa. Olen päässyt käymään Suomenlinnassa, Sibelius-monumentilla, Café Regatassa (se pieni punainen puumökki meren rannalla), Eiran rannassa sekä Elitessä syömässä, ja oikeastaan tuntuu vähän siltä kuin olisi ollut lomamatkalla Helsingissä. Hassua kyllä, Pekingin jälkeen Helsinkikin tuntuu isolta kaupungilta, jossa riittää seikkailtavaa. Kun ensimmäisen kerran kävin keskustassa, näytti koko kaupunki hauskan retrolta pienten kauppojen ja kahviloiden vanhojen nimikylttien ansiosta. Helsingissä on myös uskomattoman kauniita taloja kun vain poistuu Kampin nurkilta ja muistaa välillä katsoa ylöspäin kattoja kohti.

Drinking coffee in Suomenlinna

Café Regatta

Sibelius monument

Seuraavat kolme viikkoa olenkin töissä vaihtoa edeltäneessä työpaikassani ja teen etänä paria yliopiston kurssia. Olen kuintenkin tyytyväinen, sillä on ihana päästä taas tarttumaan uusiin juttuihin, eivätkä tulevat lomareissutkaan aiheuta tunnontuskia, kun on välissä ollut töissä. Olen päässyt nauttimaan kaikessa rauhassa lomasta ja nyt voin hyvillä mielin taas aloittaa ahkeroinnin. Elämä tuntuu olevan juuri siinä vaiheessa, jossa sen on hyvä olla.